Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Print

Stoere meid in grote truck

Net als broer Wesley (25) stapt ook Shirley van Veen (21) in bij het familiebedrijf van D.M. van Veen Transport. Deze stoere dame is geliefd bij de vele laad- en losadressen, waar zij goed haar mannetje staat.

Wat doe je voor werk?
“Ik rijd als charter voor Van Heezik met diepvries naar distributiecentrums en supermarkten door heel Nederland en af en toe een rit naar België of Duitsland. Ik start elke ochtend in Utrecht en heb dan minimaal twaalf adressen. Elke avond ben ik thuis in Loenen aan de Vecht. Ik heb een DAF XF euro 6 480. Die auto heb ik nu een paar maandjes, er staat twee ton op de teller. Hij is van mijn ouders, die hebben zes DAF’s en sinds kort een Scania. Later wil ik een Scania V8 torpedo om mee naar Scandinavië en de Alpen te rijden.’’

Je vader en moeder als baas, bevalt dit?
“Mijn vader (Daan) is heel direct en zegt precies waar het op staat. Maar dat ik voor hem werk, voelt net als vroeger. Van kinds af aan ging ik met hem mee. Als klein kind had ik moeite om in de cabine te klimmen. Ik mocht al snel de pallets en karren eruit rammen, en dat was leuk. Ik wist al vroeg dat ik chauffeur zou worden. Na het vmbo heb ik mbo gedaan, eerst voor magazijnmedewerker, later deed ik de chauffeursopleiding en ben met vlag en wimpel voor alle vakken geslaagd. Ik heb op verschillende plekken stage gelopen, eerst in de loods, toen bij een DAF-garage, en daarna in de vriesloods en de planning. Lekker divers, zo krijg je van alles wat mee.’’

Al gelijk bij het bedrijf ingestapt?
“Nee, mijn ouders hebben altijd gezegd, eerst bij een ander in de keuken kijken en dat heb ik dus gedaan. Ik ben begonnen bij Van Heezik op de bakwagen. Later werkte ik bij Kuijf Logistics in Utrecht met een trekker-oplegger. Daar deed ik verschillend werk. Ik ben overgestapt naar mijn vader omdat ik weer diepvrieswerk wilde doen. Bovendien kreeg ik een eigen auto. Soms beginnen papa en ik om vijf uur in de morgen en gaan dan achter elkaar naar het zuiden. Dan zitten we de hele weg te kletsen over het bakkie. Ik vind het leuk werk, je komt overal en je leert andere mensen kennen. Die kijken niet vreemd op als er een vrouw achter het stuur zit. Soms krijg ik wel opmerkingen als “een heel klein meisje in een hele grote vrachtwagen”, maar ik ben gewoon 1,72 meter. Dus dat valt wel mee.’’

Je moeder én broer ook werkzaam in het bedrijf?
“Zeker, mijn broer Wesley rijdt ook bij mijn ouders in het bedrijf. Wesley en ik nemen waarschijnlijk het bedrijf over een paar jaar over. Maar we willen niet veel groeien, dat houdt het overzichtelijk. Mijn moeder (Angelica) doet de administratie en rijdt ook af en toe op een van de trucks. Daarnaast werkt ze bij het magazine Truckstar op de redactie. Ze schrijft stukjes en heeft vaste rubrieken in het magazine. Eén keer per jaar is het Truckstar Festival in Assen waar 53.000 bezoekers komen en 2.300 vrachtwagens, dit organiseert zij ook samen met nog zes collega’s. Ik mag haar dan backstage helpen bij de Hollandse Avond met bekende artiesten. Supercool! De laatste paar jaar ga ik naar het festival samen met mijn vriend en de vriendengroep van mijn ouders. Dat is gewoon een weekend feest. Ik raad iedereen aan om het festival met zoveel trucks eens een keer te bezoeken.”

Waarom een nieuwe bumper en achterplaat?
“Mijn vader en broer hebben een showtruck, die wilde ik ook en heb daarom een hele vernieuwde bumper met achterplaat laten maken, die showwaardig zijn. En natuurlijk wat extra verlichting erop gezet. Mijn eerste truckshow wordt op het Truckstar Festival in Assen en daarna Circuit Zolder in België. Nu al zin in.”

Hoelang bestaat het transportbedrijf van je ouders?
“Ons familiebedrijf bestaat inmiddels 25 jaar. Mijn ouders hebben voor het personeel, relaties en vrienden dit jaar een groot feest gegeven. Dit was heel gaaf, alle vrachtwagens stonden er en werd de nieuwste, een Scania, onthuld. Ik hoop dat ik met mijn broer ook later zo’n groot feest kan geven als wij de zaak hebben overgenomen. Misschien wel als het bedrijf vijftig jaar bestaat, dan kunnen we nog even sparen…”

AvV Truckstar